Virtuaalisen todellisuuden (virtual reality/vr) tulevaisuuden kasvunäkymistä puhuttaessa huomio keskittyy usein peli- ja viihdeteollisuuteen. Mutta vaikkei vr laajenisikaan niin nopealla vauhdilla peli-ja viihdeteollisuudesta muuhun yritys- ja liiketoimintaan, ennustetaan vr:n kuitenkin muutamien lähivuosien kuluessa yleistyvän esimerkiksi useilla eri toimialoilla kuten vähittäistavarakaupassa, turvallisuusalalla ja esimerkiksi öljy-ja kaasutuotannossa. Virtuaalinen todellisuus tulee myös mullistamaan koulutusmuotoja sekä oppimisen kokemuksia. Ja mikä hienointa, virtuaalinen todellisuus tulee myös parantamaan lääketieteen mahdollisuuksia auttaa ihmisiä sekä pelastamaan ihmiselämiä.
Virtuaalinen todellisuus älyllistää bisnestä ja laskee tuotantokustannuksia.
Fordin ” upotetun auton ympäristö” ( Ford`s immersive Vehicle Environment) – laboratorio on hyvä esimerkki vr:n autoteollisuudella tarjoamista mahdollisuuksista. Virtuaalisen todellisuuden hyödyntäminen on laskenut merkittävästi tuotantokustannuksia suunnitteluvaiheessa olevien automallien virtuaalisen testaamisen ansiosta. Fordin autotehtaalla ei yksikään malli mene tuotantoon ennen kuin se on läpäissyt virtuaalisen testin standarditasot. Fordin käyttämään ESI-virtuaalisen testaamisen ohjelmistoa käyttää myös lentokonevalmistaja Boeing. Prototyyppien fyysisten prototyyppien rakentamisesta koituvien kustannuksien välttämiseksi myös Caterpillar on perustanut oman virtuaalisen laboratorion, jossa kaikki uudet mallit voidaan suunnitella ja testata erittäin kustannustehokkaalla tavalla.
Myös myynti-ja markkinointi virtualisoituu.
Virtuaalista todellisuutta valjastetaan tänä päivänä yhä enemmän myös yritysten myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen. Esimerkiksi kiinteistömarkkinoilla asuntokauppoja pyritään vauhdittamaan houkuttelemalla asiakkaita erilaisilla virtuaalisilla kokemuksilla ja virtuaalisilla asuntonäytöillä. Tutkimuslaitos Wedbushin näkemyksen mukaan syy siihen miksi Facebook hankki itselleen Oculus Vr:n viime vuonna lähes 2 miljardilla dollarilla, löytyy tulevaisuuden virtuaalisten kiinteistömarkkinoiden kasvuodotuksista. Myös Dior on hyödyntänyt mainonnassaan ja markkinoinnissaan virtuaalisen todellisuuden sovellutuksia tarjoamalla jokaiselle kadunmiehelle mahdollisuuden nauttia muotinäytöksen glamourista eturivin parhailta paikoilta, mutta omalta kotisohvalta, virtuaalilasit päässään istuen.
Virtuaalisuus pelastaa ihmiselämiä.
Virtuaalinen todellisuus on mullistanut myös lääketieteen ja hoitoalan maailmaa kohtuuhintaisten vr: n sovelluksia hyödyntävien laitteiden hiljalleen yleistyessä. Yksi tämän hetken mielenkiintoisimmista lääketieteen ja terveydenhoidon vr ohjelmistoyrityksistä on Next Galaxy. Yrityksen valmistamat ohjelmistot ja Googlen Cardboardin ja Oculus Riftin virtuaalilasit mahdollistavat terveydenhuollon opiskelijoiden ja ammattilaisten harjoitella virtuaalisesti kaikkea painelu-puhalluselvyttämisen ja vaativien kirurgisten operaatioiden väliltä. Vr:n lääketieteelle ja terveydenhoidolle tarjoamia huikeita mahdollisuuksia kuvaa erinomaisen hyvin se, kuinka Miamilaisessa Nicklauksen lastensairaalassa ryhmä kirurgeja suoritti vr:n ohjelmiston ja Googlen Cardboard –katselulaitteen mahdollistamana onnistuneen sydänleikkauksen vain neljä kuukautta vanhalle vauvalle joulukuussa 2015!
Virtuaalisen todellisuuden mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Onkin todella mielenkiintoista nähdä tulevien lähivuosien aikana millaiseksi tämän päivän liike-ja yritystoiminnan muodot tulevat virtuaalisen todellisuuden yleistyessä kehittymään.